Navigatie

Heden ten dagen wordt scheren door veel mannen ervaren als een aangenaam moment van verzorging. Een moment voor jezelf in deze haastige tijd, de verzorging van baard, haar en huid begint een steeds belangrijker item te worden voor de moderne man.
De traditie in het scheren komt terug en wordt tegelijkertijd aangevuld met een breed scala aan artikelen die er niet alleen voor zorgen dat de gezichtsbeharing comfortabel verwijdert kan worden en die ook de nodige voeding geven aan Uw huid. De pré en after shave behandelingen nemen in dit ritueel ook een steeds grotere plaats in.
Hoewel een after shave voor veel mannen niet direct noodzaak is, is het in vele opzichten toch de kers op de taart.
Als U met het scheermes over Uw gezicht gaat snijdt U niet alleen de haren af, het scheermes verwijdert meteen de dode huidcellen en verontreinigingen op de huid. De onderliggende, frisse en zuivere huidlaag droogt hierdoor wat uit en kan daardoor wat gevoelig en geïrriteerd aanvoelen.
Een goede after shave hydrateert de huid en neemt deze irritatie weg en geeft, niet in de laatste plaats, (meestal) een heerlijke geur die nog lang blijft hangen.
Een scheerbeurt zonder after shave geeft toch net niet dat voldane gevoel, de nabehandeling hoort er gewoon bij en maakt het af.

Wat is nu eigenlijk de geschiedenis van after shave en wanneer is deze fase in het scheerproces belangrijk geworden ?
Vóór de 18de eeuw was het concept van een behandeling na het scheren gewoonweg niet bekend, het bestond niet. Scheren was een noodzakelijk kwaad en in veel gevallen een vrij pijnlijke ervaring.
Er waren maar weinig mannen die zelf hun baard schoren, de barbier was de aangewezen persoon als de tijd daar was dat de overtollige gezichtsbeharing weer afgesneden moest worden. De kwaliteit en de scherpte van de scheermessen uit die tijd liet meestal te wensen over en na een barbiersbehandeling was het “normaal” dat de huid geïrriteerd was en vol zat met sneetjes en wondjes.
In een tijd dat niemand iets wist over bacteriën en infecties en dat het scheermes nooit ontsmet werd maar direct weer werd gebruikt voor de volgende klant kon het dan ook zomaar gebeuren dat een scheerbeurt je laatste scheerbeurt werd....

In de 18de eeuw werd het steeds meer gewoonte om glad geschoren in het openbaar te komen en de barbiers begonnen zich te realiseren dat de geïrriteerde huid en wondjes na het scheren beter verzorgd moesten worden, een extra service die de klanten terug moest laten komen.

In het Zuiden van Europa begon men het gezicht, na het scheren, te behandelen met een brouwsel van spinneweb gedrenkt in olie en azijn. De zure azijn doodde de bacteriën en de olie verzorgde de huid. Een eerste stap naar de moderne after shave behandeling was gezet, waarschijnlijk liet alleen de geur nog te wensen over...

In Hongarije begon men te experimenteren met geurwater, lotions en alcohol, deze nabehandeling sloeg beter aan en begon zich te verspreiden over Europa en Amerika. Tegen 1770 hoorde een lotion-behandeling na een scheerbeurt er voortaan bij en was de after shave niet meer weg te denken bij de barbier.

De lotions, gebruikt voor de after shave behandeling bestonden in de begin jaren nog voor het grootste deel uit alcohol. Tot in het begin van de 20ste eeuw kon een barbiers tonic nog wel tot voor 90% hieruit bestaan. Eind jaren 70, begin jaren 80 begon men in te zien dat alcohol ook zijn nadelen had en nieuwere en betere ingrediënten vonden een toepassing in de “moderne” after shave.

De hedendaagse after shave kan eigenlijk ingedeeld worden in twee soorten.
De splash en de balsem.
De splash is zeer vloeibaar en bevat over het algemeen een combinatie van toners, adstringerende toevoegingen en hydrolaten.
Toners reinigen en desinfecteren de huid en werken vochtinbrengend. De adstringerende toevoegingen werken bloedstelpend en de hydrolaten geven de heerlijke, natuurlijke geuren aan Uw after shave.
De specifieke ingrediënten worden door de individuele producenten op hun eigen manier ingevuld waardoor elke after shave zijn eigen karakter heeft.
Balsems zijn veel minder vloeibaar en voelen over het algemeen meer aan als een crème.
Zij blijven langer op de huid aanwezig en leggen een dun laagje over de huid om te voorkomen dat de huid te veel vocht verliest en uitdroogt.
Vooral tijdens koude of hele hete, droge dagen verdient een balsem de voorkeur.

Tegenwoordig is after shave overal verkrijgbaar en in alle vormen en voor alle budgetten te koop.
Hoofdzakelijk ontstaan vanuit noodzaak is het een heerlijke luxe geworden die de scheerbeurt afmaakt en Uw huid verzorgd en gezond houdt.

 

 

 

 

Aanbieding

Parker 69CR

De Parker 69CR wordt geleverd met zowel een gesloten als open kam basisplaat.
Het 3-delig schroefsysteem maakt het wisselen van de platen erg makkelijk.
Een uitermate fijn scheermes voor de man die houdt van afwisselend scheren.

 

 

© 2017 - 2018 Heertjepronker | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.